Tuesday, August 17, 2010

Keburukan kemasukan pendatang asing

Kemasukan pendatang asing juga membawa pelbagai penyakit seperti HIV,AIDS,penyakit kelamin,dan tibi.Penyakit berbahaya ini dimunculkan kerana pendatang asing tanpa izin ke negara kita tidak dipemeriksaan kesihatan berbanding dengan pendatang asing tanpa izin berasal dari kawasan mundur di negara asalnya.Statistik telah menunjukkan kadar bilangan penduduk tempatan yang menghidap penyakit seperti penyakit tibi semakin meningkat.Di samping itu,penyakit HIV juga diperluaskan oleh pendatang asing yang sah dalam negara kita disebabkan hubungan seksual mereka dengan pelacur tempatan menyebabkan mempercepatkan jangkitan AIDS.


Di sampingan itu,pencemaran seperti udara dan air serta perubahan topografi semakin bertambah akibat kemasukan pendatang asing.Upah pendapatan pekerja asing adalah rendah menyebabkan mereka tidak mampu menyewakan rumah,maka mereka bertinggal di kawasan rumah setinggan.Perubahan topografi akan berlaku apabila hutan-hutan ditukar menjadi kawasan rumah setinggan.Hal ini akan menjejaskan imej bandar tersebut seperti Bandar Kuala Lumpur.Selain itu, pencemaran air dan udara juga berlaku.Kewujudan rumah setinggan yang tidak teratur dan kekurangan kemudahan asas seperti tempat pembuangan sampah,tandas,air kumbahan dan longkang telah menyebabkan pencemaran udara berlaku.Hal ini disebabkan mereka tidak ada tempat yang membuang sampah menyebabkan sampah dibiar dan mewujudkan pelbagai bau dimunculkan dalam kawasan tersebut.


NAMA: Leong Shi Cong
Nombor Matrik: 206476
DPP: SME Bank


Salah satu keburukan pedatang asing ke Malaysia ialah nenimbulkan masalah jenayah. Kes-kes jenayah seperti, meragut, merompak, merogol dan mencuri memang tidak dapat dinafikan semakin berleluasa. Walaupun semua jenayah ini bukan semestinya berkaitan dengan pendatang asing tetapi hubunganny dengan pendatang asing juga tidak dapat dipisahkan. Kegiatan-kegiatan jenayah yang sering berlaku bukan sahaja mengancam keselamatan diri sendiri malahan juga akan menjejaskan imej negara kita. Kegiatan-kegiatan jenayah semakin serius akan membimbangkan semua lapisan masyarakat tidak mengira orang itu lelaki atau perempuan, muda atau tua, kaya atau miskin juga akan menjadi salah satu mangsa yang tidak berdosa. Contohnya, apabila pendatang asing menghadapi masalah kewangan, mereka akan merompak atau mencuri wang untuk menyelesaikan masalah mereka. Akhir kata, salah satu keburukan pendatang asing ialah menimbulkan masalah sosial iaitu jenayah.


Selain itu, pendatang asing datang ke Malaysia juga akan menyebabkan pendapatan negara berkurang. Tidak dapat dinafikan punca utama pendatang asing datang ke Malaysia ialah untuk bekerja dan mencari rezeki. Senario ini telah menyebabkan wang tempatan mengalir ke negara asal mereka.Ini kerana apabila mereka mendapat gaji, mereka mestinya mengirim sebahagian duit gajinya balik ke negara asal mereka bagi keluarga mereka. Hal ini, telah menyebabkan pendapatan negara setiap tahun merugi beribu-ribu juta dalam keadaan ini. Jika fenomena ini terus berlaku lagi dan tidak ada pihak yang mengambil tindakan yang sewajar, saya percayaila suatu hari nanti ekonomi negara juga akan terjejas disebabkan oleh sistuasi ini.


NAMA: Chuah Guan Peng
Nombor Matrik: 206468
DPP: SME Bank

2 comments:

  1. terukan usaHA..perbanyakkan lagi isu-isu semasa tentang pendatang asing yer.. (qila) tarianmalaysia29.blogspot.com

    ReplyDelete